GROSSHANDLAREN GAV UPP, LIDEFELT SPURTVANN, PRIDE VEK NER SIG OCH EN NORSK NYKOMLING!

I lätta vindar var det 6 stora båtar och 2 flerskrov som anmält sig. På förhand gick tipsen som vanligt mot att hårdsatsande Åbjörnsson med sin Murena, Pride, skulle ta hem segern. Men eftersom Chefen visste om Åbjörnssons ”mixtrade” köl så la han banan motsols denna gång – och då försvann Pride,s chanser…. Men hon/han kom in som trea i alla fall. Liten besvikelse eftersom Åbjörnsson satsat på en mycket lätt besättning i de lätta vindarna. Kanske för lätt? Vad ska han nu hitta på? Ryktet säger att han skall kontrollväga sin båt….

På andra plats blev det ”strävsamma paret” Janne ”Chefen” och Bertil Grip som i Chefens Ballad Todelo gick i imål. De ”gamla” rävarna är svårslagna när de kommer tillsammans och ingen kan nog bättre de vind, vatten och strömförhållanden som gäller i våra vatten, som dessa två. Redan vid andra märket var de ikapp täten. Det roliga var att egentligen skulle inte Chefen segla sa han, även om allt var förberett i båten, men Grip hade glömt sina båtnycklar hemma, så det blev att snabbt byta båt. Chefen lämnade sitt halvdruckna glas pilsner o drog ut på banan. Den kvalämnade, nu ljummiga pilsnern, slök han på kvällen. Den var kvar på kansliet. Är Chefen också smålänning?
Vinnaren idag blev per Lidefelt i den härliga och race trimmade X-35 an XL2. Han seglade idag med en festklädd besättning där hustrun ledde klädesligan med sina moderiktiga svarta modestövlar ……. De seglade fantastiskt väl och lyckades inte passera Balladen förrän på ”innerkurvan” inför målgången. Men det syns helt klart att detta är en tävlingsinriktad besättning. Det kommer att gå bra i år Per! Man har redan avverkat en cup. North Sails Trim Cup i Lomma. Men skall ni rå på FireFly så måste ni ta ett steg till.

4:a kom Second Lady med Björn Holmgren, mannen som gett namn at Jollebryggan. ”Björns Brygga”. Man seglade väl hela racet och kubbades lite med Smugglaren Fred som fick ge sig först på upploppet. Men Smugglaren hade väl inte fått ur allt smuggelgods eftersom Simsalabim såg tyngre ut i vattnet. Smugglaren Fred kom in som 5:a.
På sjätte plats kom det en riktigt äkta Norrman! Just det, internationell förstärkning från Bergen i Jan Invald Olsvold. Nyutexaminerad från Peter Malmqvists seglarskola….. Han har köpt Björn Holmbergs gamla Maxi 77 och skall börja tävla. Tyvärr jobbar han utomlands rätt mycket men några race skall det bli. Jag skall försöka ordna lite ”extra coachning” av Chefen o Grip så att ” Norrmannen” förstår detta med att slå utan att behöva stanna båten. Undrar om Malmqvist har lärt ut detta för att inte själv senare få stryk av sina elever. Men det skall bli kul att följa ”No Name”. Hans fru stod förresten hela tiden ute på piren och hejade på. Men jag såg inga norska flaggor….. Men de kommer nog fram senare.

Sen har vi då flerskrovsbåtarna.

Innan start gick undertecknad och kivade med Grosshandlaren som haft sin båt hela veckan på utrustningskajen. Hans lilla ”elvisp” som han köpt på Jula, räcker inte att driva fram båten, så oftast ligger den kvar där han stannat. Att sedan Grosshandlarens sponsor, Storsponsorn, kräver att han alltid skall stanna på utrustningskajen, är en annan sak. Grosshandlaren heter Kaj i förnamn och hävdar att det är hans brygga: Utrustnings – Kaj! Är det ett stort reklamtrick från Storsponsorn? Hans logga syns ju på Kaj,s båt.
Taggad till tusen gav sig Grosshandlaren ut. Kravet från Storsponsorn är att Kaj skall sätta segel nära bron så att han syns från vägen. Så gjorde den lydige Grosshandlaren, men sen blev det stopp. Ett fall hade gått sönder tidigare och ”snåle” Kaj hade nu vänt på fallet och skalat det i andra änden också. Nu drog han i fallet, fallet trillade av den mycket slitna trissan i masten och satte sig som ”spikad” i masten. Bom-stopp med andra ord. Så Grosshandlaren gav upp utan fight idag. En så kallad DNS. Men efteråt var han lika segerviss och kaxig som vanligt. – Hade inte ”om” varit så hade jag vunnit med 10 minuter före Thulins F18! Sa han. Snacka om självförtroende……
Nu blir det väl utrustningskajen igen – för att laga o reparera? Håller inte den danska ödlan? Nyss var det peket, nu trissan.

Storsponsorn måste nog gripa in med mer stålar nu.

Vann den klassen gjorde nu Thulin med sin inlånade gast. De seglade så förbaskat fort att man knappt han se dem. Ute på havet for de runt som ”skållade råttor”. Kors o tvärs över banan. Undrar om de stora båtarna han se dem?

Sammantaget ett spännande och händelserikt race. Ute på start o målpiren anslöt sig Televerkaren och kom med glada vitsar och tillrop mest hela tiden. Men han var förbannad på en lokaltidning som påstått att Televerkets första telefonhytter vara i orange färg. Det är fel hävdar han – de var röda. Ett sådant fel passerar inte televerkaren. Oj vilka historier om klubbtävlingar han kan. Det gick hett till även förr får man säga. En gång körde visst Televerkaren in i Kijt,s sittbrunn – men det var Kijt,s fel. Säger han.
Det var bra att Televerkaren var med eftersom startbojarna inte ligger i ”ens” så underlättar det om man är lite ”skelögd”. Men inte ens Televerkaren fick linjen i ”ens”. Därmed skedde starten med den marginal att alla klarade tidsgränseerna.

Inge Kvist ko också ut till starten, finklädd dagen till ära. Nyputsade penny loafers. Han hade inte sina platå-dojjor denna gång så undrar om han såg över muren? Inge saknar sin Bavaria men var glad åt att inte komma sist…… Jag undrar när hans ”nya” båt kommer hem?.

Låter det inte spännande detta med onsdags seglingarna? Lilla VM som det döpts till. Ta chansen att vara med du också. Kanske blir du sedd av ”skribenten” och omnämnd i dessa kärvänliga ordalag.

Med Onsdagshälsningar
”Den ödmjuke”

Translate »