HÅLL I HATTEN!

Nu till helgen är det Formel 1 tävling på engelska Silverstone. Det ser undertecknad fram emot med barnslig förtjusning. Jag är nämligen ett F-1 fan sedan barnsben och otroligt intresserad av just fart. Det skall gå undan, helt enkelt. Därför var det extra kul att igår få mönstra på Falsterbokanalens ”snabbaste” enskrovsbåt. En riktig ”formel kärra”, ägd och styrd av ”oljekungen” Leif Andersson. (Han kallas så eftersom han till vardags är kapten på oljeletarplattformar ute på norska havet). Leif är van vid vindar med andra ord.

Båten är en Sequest 36 med den mesta tyngden ca 2 meter under skrovet. En tunn fenköl bär upp en riktigt tung bulb som ser ut som en torped. Nackdelen med dessa båtar är att, för att det skall gå riktigt fort, så måste man fördela motvikten på railen. Båtkanten för den oinvigde. Eller som proffsen skriker: ”Fläska ut så mycket ni har och helst lite till”.

Det var svårt igår. Vi var bara 4 man ombord och hade behövt minst 3 till på kanten. Då hade det gått ännu fortare. Men det är klart att en undanvind på 7,5m/sek när vi loggade nästan 13 knop med genacker känns underbart. Vid vissa vindstötar kunde man se peket (den utskjutande pinnen i fören, där man fäster eller halsar genackern), lyfta sig flera decimeter ibland när vindstötarna satte in. Så ni kan förstå att det är krafter det handlar om. Många båtar stagar upp sitt fasta peke och det är inte bara för syns skull. På bilderna kan ni se hur vi försöker att ”fläska”.

Nåväl, dagen hade bjudit regn och hårda vindar med toppar runt 12m/sek. Vid starten var det mellan 7-8,5m/sek. Trots detta var det 3 båtar till start. Konstigt att det inte var fler eftersom dessa vindar egentligen inte är speciellt svåra eller farliga. Vi vill se fler ute på banan helt enkelt. Nu var det så att vid starten såg man en massa huvuden på piren. Chefen och fd. Världsmästaren i H-båt, Jan Gustafsson. (Han är van vid segling han – men nu är det han som med sin fru paddlar den röda kajaken). Kul att ha dig hos oss Jan! Många har mycket att lära av dig. Hur skall vi ordna det?

Inge Kvist var också med på piren – men man såg inte honom över kanten…. Ta med en pall till Inge nästa onsdag.

Till start kom så Åbjörnsson i PRIDE – han som diskades senast. Nu med ett nytt officiellt lystal som innebär att man kompenserat för den för höga vikten som den gamla båten har. Han startar nu ca 2,5 minuter tidigare än förut. Och det behövde han. Nu har han rätt mätetal.

Pride hade 4 personer ombord. Startade med ett rev och gjorde en perfekt start. På sekunden rätt. Så skal det vara! Kryssade som vanligt bra och höll hyggligt tempo på undanvinden utan spinnare. I mål var PRIDE en båtlängd före oss på LANCING som Leifs båt heter. Och Åbjörnsson fick varma applåder efter racet. Han for runt som en glad lärka och konstaterade att han var ”back on track” igen. Riktigt kul och det skall bli spännande att följa honom mot X-35 an i kampen om titeln iår.

X-35 an, (42:an som den heter), rattades som vanligt av Lidefeldt men man var nog inte med riktigt från början idag. Sent ut till start och utan rev. Den hårdare vinden gjorde att man tog ett sent beslut om att ta ett rev, X-35 an är lite vek så den mår bättre av mindre tyg hårdare väder. Detta beslut gjorde att de missade starten totalt. De skulle startat innan oss på Lancing men kom iväg efter oss – det vinner man inte på. Synd för dem men tredjeplatsen var ohotad….. Efter racet berättade man att det blev en bra träningsrunda helt enkelt och en lektion i att verkligen satsa på förberedelse och analys av banan.

Ombord på Lancing var vi ute innan start i mycket god tid. 30 minuter innan gör att man både hinner öva slag och gippar. Kolla vindvinklarna och gå igenom varje mans uppgifter under racet. Allt är förberett innan helt enkelt och alla vet vad som skall hända och vad som förväntas av dem. Boathandling kallas det. Det lönar sig.

Med på dagens tävling var vi undertecknad, Niclas, Skanörsgasten Oscar Johansson och skeppare Leif. Tillsammans fick vi försöka hantera allt. Vi skulle haft med Chefen man han fastnade på andra sidan bron innan starten i en annan segelbåt och tiden räckte inte till sa han. Nu fick han sedan skulden för att vi kom tvåa – han hade helt enkelt behövts. Så det så.

Oscar är förresten en av chefsinstruktörerna i Skanör och en riktigt skön o duktig ”pojk”. Han blev lite imponerad av att FBK satsar så bra med Optimisterna och dessutom på FEVA jollarna och vi skall verkligen försöka ett samarbete med Skanör. Är alla lika positiva och trevliga som Oskar så det att bli ett bra samarbete. (FBK kommer att lägga ut en ”fast jollebana” nu i dagarna – det har inte Skanör – med de är välkomna till oss). Oscar och Niclas har förresten seglat Skanörs C55 or på deras klubbtävlingar och det har redan blivit 1 vinst.

Eftersom vi var ”underviktiga” kom vi inte riktigt ikapp på kryssen men på undanvinden med genackern gick det som med en turbo inkopplad. Åbjörnsson sa senare att han kollat bakåt i början av det benet och sett att ett stort segel kom upp. Tänkte inte mer på det men reagerade sedan när det kom mycket snabbt mycket närmare. Han sa bara  ”så fort kan det bara inte gå…?” Detta klarar vi aldrig. Men det gjorde han. Med en hel båtlängd tillgodo. 5 sekunder eller så. Mer var det inte.

Varför vann vi då inte? Först och främst skyller vi på att Chefen inte var med-han hade behövts. Sedan fick vi lite strul precis innan starten. Ett skot trasslade in sig vid masten och vi fick inte runt det snabbt nog och tappade väl 20-30 sekunder på det strulet. Hade vi inte gjort det hade det nog blivit en spik – eller en tuffare duell på slutet. Men alla var nog glada ändå. Synd att inte Lancing kan starta på Näset Runt iår. Leif måste jobba i Norge den helgen. Men PRIDE och 42:an kommer.

Åbjörnsson blev förresten ”inköpt” till X-35;an för ett race i sommar. Kul med samarbete över gränserna. Men det blir nog dyrt för Lidefeldt – Åbjörnsson vet sitt värde nu!

Nästa onsdag vill vi ser fler båtar i racet!

Det var inga flerskrovsbåtar ute idag. Thulinarna hade legitimt skäl. De seglar i Kiel och representerar FBK. Stort! Men Grosshandlaren då. Det blåste nog lite för mycket för honom idag – han hade behövt Hålla i hatten helt enkelt!

På railen och vid ”pitten” (Det heter så när man håller reda på skoten och fallen vid luckan).Man kör pit.

Den Ödmjuke

Njut av de härliga bilderna som togs ute till havs. Är ni med nästa gång hamnar ni på foto!

Foto.: Klas Ljunggren

Translate »