Seglingsrapport från Javelin, J105, Trelleborgs Båtsällskap

Äntligen har ”Revjakten” återkommit i ny modern tappning! Hoppas att ”Näset Runt” blir den framgång arrangören förväntar sig och att seglingen kan bli en stor återkommande kappsegling. Så tänkte vi nog alla som såg inbjudan i vintras. Det blev en succe! Kanske betoningen på familjesegling och familjefest bidrog till deltagarantalet?  Alla kunde vara med och delta, ung som gammal och nybörjare som proffs. Med 30-talet båtar måste vi som deltagare tycka att det är en succé för att vara första året. Här följer som lovat en seglingsrapport från Javelin, J105 från Trelleborgs båtsällskap.

Förberedelserna

Vi hade tidigt önskan om att kappsegla mot de snabbaste båtarna. Vilken klass skulle vi välja? Vi ville segla mot dem bästa! Därför var det frustrerande att inte veta om konkurrenterna skulle segla i shorthanded-klassen eller SRS-klassen. Till sist kunde vi läsa på hemsidan att det var SRS-klassen som gällde och vi kunde förbereda oss därefter.  Vindprognosen från danska farvandsväsendet var stadig de sista dagarna så vi valde att lita prognosen. Lätt vind på morgonen med 5 m/s från kl 11.00. Det visade sig stämma och vi fick nytta av att vara 4 man på kanten, samt att focken bar. Likaså var vindriktningen som väntad och vi kunde innan start prova vilka undanvindssegel som bar i de förväntade kompasskurserna på vägen upp mot sundet. Dimman lättade och solen tittade fram samtidigt och samtidigt kom vinden.

Starten

Startförfarandet fungerade alldeles utmärkt och det var gott om plats i ytterhamnen. Väl ute i farleden var det enkelt att få fri vind. De taktiska utmaningarna låg istället på val av segel samt segeltrim. Bara en stund tidigare hade focken inte burit men nu kunde vi hålla både fart och höjd och utnyttjade möjligheten med snäva skotvinklar som focken ger. Taktiken var enkel – segla förbi de 20 båtar som låg framför och inte släppa förbi dem som startade efteråt!

Snabbare än vinden

Redan när sydpricken var midskepps sattes Code 0. Ett segel som halsas istället för hissas på förstaget. Seglet möjliggjorde 9 knops fart i 8 knops vind! Nu var alla väldigt nöjda med båtfarten och vi tog beslut om att segla i lä om fältet framför men ett tekniskt missöde efter 2/3 av benet gjorde dessvärre att seglet fick tas ned och det kom därmed inte heller upp på nästa halvvind i Öresund. Nu hade vinden ökat något och focken fungerade utmärkt. När länsen inleddes var endast 4 båtar framför. I Skanör var vi först efter att vi seglat förbi en av våra svåraste konkurrenter, Anders Mohlin i sin ”First i Gislöv”.

Svarta segel i norr

Kryssen påbörjades i  ökande vindstyrka. Bakom seglade Leif Andersson med ”Lancing” förbi ”First i Gislöv”, och Leif Andersson såg ut att ta en fruktansvärd hög höjd. Vi tyckte hans båtfart, tillsammans med de svarta seglen gav intrycket av att vi var jagade av pirater. Vi bytte kant till den norra medans Leif Andersson låg kvar på södra kanten. Kanske var detta ett lyckat drag? Vi höll honom åtminstone stången och vi var ca 4 minuter före i mål. Vi hade seglat förbi de 20 båtar som låg framför och inte släpps förbi någon som startade efteråt!!

Lyckliga njöt vi sedan av alla de välplanerade festligheter som följde.

 

Vi ser fram emot nästa år!

 Vänliga hälsningar

 Sebastian Larsson, Javelin J105, TBS

 

 

 

Translate »