Race 4. VEM KAN SEGLA FÖRUTAN VIND? – JO, DEN SOM HAR HIGHTECH SAILS FRÅN NORTH!

Till er som undrar över de ironiska tongångarna i denna krönika vill jag säga att det som skrivs är med en stor portion ironi och mycket värme. Ingen skall känna sig trampad på.

Kvällens segling startade i en härlig stämning på bryggan. 12 båtar till start. ”Gamle” vännen Mare Monte är igång igen – om än utan mantåg på båten. Han skyller på att en viss Skeppshandel inte ha gjort hans beställda arbeten i tid. Kan det vara så elakt att de håller på dem? Visst är det så!

Bra vindar i starten. MEN, som en viss dansexpert i TV alltid säger, vindarna mer än dog ut under kvällen.  Båtarna bröt en efter en. Först ut att kasta in handduken var Grosshandlaren. Lite överraskande beslut från honom faktiskt, men han skulle väl hem till nyheterna.

Vinthundarna i F18 försvann mot Foteviken för att söka vind, sen var de borta. Skotten såg vi knappt och han hade nog glömt piskan till sin rorsman för han bröt också.

Sponsorjägaren Qvist höll i länge men fann för gott att ta ner tygen när två rundningar återstod. Vid samma boj bröt X-AR. Denna gång med dubbelt så stor besättning som vanligt.

I jakten på vem som hade ”köpebesättningen”, (de som seglar för den de tror ha dagens snabbaste båt), vann än en gång Oljekungen. Vi har döpt Leif till detta eftersom han till vardags letar olja i norra ishavet. Det är sant. Han arbetar faktiskt med detta i verkligheten. Måste vara kul och spännande!

Oljan vann således över Hardebos ”luftpengar”, så Stefan kom inte ens ut med sin båt idag. Eller kan det vara så att hans arbete förhindrade dagens start, jag hoppas det var så.

Stefan har annars satsat extra hårt i helgen. Båten lyftes i Limhamn och skägget klipptes bort. Båten vaxades och trimmades med lite nya tampar. Och sen kom han inte till start…..

Oljekungen satsar hårt i år. Ännu mer specialister ombord från NORTH SAILS denna gång med Martin Strandberg i spetsen. Och ryktet på stan säger att storseglet är nytt igen. Stämmer det?

Ute på den blanka oceanen diskuterades friskt varför ”Chefen” (Janne Jonsson), denna gång inte satt någon maxtid. Kanske berodde det på att han skulle segla med Oljekungen och visste att de skulle hinna i mål innan det blev bleke. Fan tro´t, som någon sagt det tidigare.

Jag tror Mare Monte hittade lite syre och kom in. Själva försökte vi ”haka på” bogserbåten Lang men det gick inte. Så när vi i rännan, med tända lanternor, höll på att bli överkörda av ett mudderfartyg, fann vi för gott att använda oss av vår Järngenua.

Ganska kul kommentar kom sedan från bogserbåtskapten Lang när vi ångade förbi dem som fortfarande låg och guppade – Gillar ni inte att segla pojkar????? Fy på dej Jocke, såg du inte mudderverket som jagade oss? Vi flydde ju för livet.

När vi spurtade mot piren såg vi ingen Bengt Lundh. Han hade gett upp för länge sedan. Så tyvärr har jag inget resultat att bjuda på.

Men en eloge till Fransosen Malmqvist som på något sätt hittade en liten vindil och faktiskt seglade hela vägen. Men kanske det mest berodde på att han var tvungen. Hans båt har ju ingen motor.

Sammanfattningen lyder: Onsdagsseglingen som nästan blev en Torsdagssegling.

Eder tillgivne skeppare på AMARONE,

Håkan

PRESS-STOP. Jag nås just nu av nyheter från tävlingsledningen. Vinnaren Oljekungen med sin fina LANCING gick i mål på tiden 2 timmar och 4minuter. Alltså 4 minuter för sent! Den internationella juryn hade noterat att vi har en maxtid på två (2) timmar. Så sorry grabbar, det blev inget race.

Känns  bra för oss som bröt faktiskt!

Translate »