NYA STJÄRNOR PÅ HIMLEN!

Rubriken på denna rapport har sin givna förklaring i att dagens vinnare arbetat som Sjömanspräst enligt källor i hamnen. Hoppas det stämmer.

Hur som helst så startade racet i lätta vindar, ”prästen” satte en ljusblå genacker och gasade för fullt från start. Perfekt start av 806;an, (som jag tidigare trodde var en 808;a). Han tog ledningen ganska snart och behöll den ända in i mål. Riktigt bra seglat. Första segern som säkert kommer att följas av fler. Han låg bra till i ett tidigare race men diskades då efter att ha rundat en boj på fel sida. Vår vän på 806;an heter egentligen Jan Bergendorf.

Dagens 2,a blev X-ar med Rickard Roth vid rodret, fördäcket mm. När man mötte dem ute på banan så riktigt försvann all luft runt dem. Den är så stor med alla segel att jag tror den skapar ett eget undertryck som på något sätt ger dem extra fart. Likt en Formel 1 bil som kan koppla in lite ”kinetic-energi” när det behövs. Vi blev omseglade av denna fräsande farkost 200m från mållinjen.

3;a kom Fransosen Peter Malmqvist, denna dag i en J24. Som gast fanns undertecknad som verkligen fick se prov på hur en J24:a skall seglas i lätt vind. Peter är en riktig skicklig seglare och hade det inte varit för att vi missade starten med 30 sekunder och hade en undermålig genua hade vi gett större motstånd. Jag säger inte vunnit men… Våra rundningar satt som spikade. Tack Peter för lektionen.

Sitter man i en J24:a ser man allt lite från ”down under”. Frestande tanke när man skulle segla om Gudrun. Men Gudrun var svår att komma om. Hennes båda kjolar gav bra fart åt båten. Härligt seglat av Gudrun som kommer mer och mer. Snart blir det pallplats. Missförstå mig inte nu med kjolar och sådant: Gudrun är båtens namn och rorskvinna är Susann Thommé.

Pirouette, med Jocke Lang vid ratten gjorde skäl för namnet på båten idag. För tidig till start tvingades de till en ”360” – en riktig pirouette och efter det var det inte tal om någon pallplats. Men bra seglat ändå. På ett av benen var det riktigt bra fart i båten.

Smugglaren Fred var sig inte lik idag. En blek insats av en kunnig seglare som egentligen bara gled med idag. Jag vet inte varför Fred inte fick fart på sin Simsalabim idag. Måste utredas. Någon sa att han fortfarande hade smuggelpilsner kvar i båten och att hon var för tungt lastad.

Sen hade vi ju katamaranen F18 ute också. Startar sist men kommer alltid som ”skållade råttor” genom fältet och anfaller från kanterna. Bara att hålla i kepsen när de dyker upp. Fort går det och kul att se. Att segla F18 är något av det häftigaste man kan göra på sjön. (Undertecknad vet det efter att ha fått en halvdag i en F18 med OS seglaren Martin Strandberg förra året).

Sen var det då Inge ”boxaren” Kvist. Han som lovat att vara i vägen, stångas, kämpa osv. Av detta såg vi tyvärr inget denna dag. Jag tror att han fixerat så mycket på att ge Grosshandlaren en fight idag – och så fegar Grosshandlaren ut och kommer inte till start. Boxaren Kvist behöver alltså grosshandlaren för att tända till.

Några hade sett Grosshandlaren nere i sin båt innan start. Men han kom inte ut på banan. Kanske var han rädd för att bli blöt igen. Det skulle börja regna i slutet av racet hade DMI lovat. Och det löftet höll. Jag tror att Grosshandlaren har lurat Storsponsorn. Kanske tog han pengarna till annat… Eller är det så att Grosshandlaren seglar bara när Storsponsorn finns i hamnen och ser på? Storsponsorn: Din adept är en riktig ”ÖGON-tjänare”! (Sponsorn heter KlarSynt)

Chefen Janne ställde inte upp heller, han la däremot en riktig kasebana och satt kvar på land och njöt. 5,25 distansminuter fram och tillbaka.

Nu skall alla fira midsommar. Ses igen nästa onsdag.

Eder ödmjuke skeppare på Amarone, idag gast på J24 Röd.

 Fotnot: Efter det att detta referat skrivits, men inte ännu blivit officiellt, mötte jag Storsponsorn i hamnen. Han var sur på Grosshandlaren och meddelade att från och med nästa race kommer Storsponsorn själv att ingå i besättningen för att styra upp det hela. Grosshandlaren skall veta att en sponsor vill ha igen det som investerats.

Translate »