Välj en sida

Silverrudder 2017 med XAR

Seglingsrapport, Silverrudder 2017

Dags för 3:e gången gillt för min del. Intresset för seglingen är fortfarande extremt stort. De 400 platserna såldes slut på ett dygn i december 2016. Mer än hälften av deltagarna kommer från Tyskland. Seglingen går av stapeln varje höst i slutet av september.
Med XAR XP44 startar jag i största klassen, ”Keel boat extra large”. Klassen hade 31 båtar och var därmed minst i antal.
Silverrudder är en ensamsegling där båtarna delas upp i 7 klasser efter storlek. Inom klasserna är det först till mål som gäller utan handikapp. Det seglas medurs eller moturs runt Fyn med start och mål i Svendborg. Det finns inga rundningsmärken. Har man 18 meter eller lägre mast kan man köra nära Fyn vid lågbron.

”Banan” runt Fyn, start och mål i Svendborg i sydöstra hörnet

Båtttyper i ”Keel boat extra large”:
Bavaria 46, Bavaria Vision 42, Bianca 420, Comet 41 S, 2 ton Ron Holland 44,
Dehler 44, Delphia 40.3, First 40, German Frers 44, Grand Soleil 43,
Grand Soleil 46.3, Hanse 415, Hanse 461, Hanse 470e, Luffe 43, Luffe 43 DS,
Luffe 44, Passad, Quantum Sails 45, RM 1350, X4.3, X 412, X-41, X-43, X-442
Xc 42, Xp44
*En brokig skara av gamla och nya båtar.

2016 års vinnare var på plats, en X-43 ”Esben Snare” med Martin Meredin en ung kille på omkring 30 år med farligt bra fart i båten. Andra båtar att se upp med är nya X4.3 och vinnaren av Danmark Runt (över 600 NM ensamsegling) tidigare i år First 40 My Way. Även om XAR är en av de snabbaste på papperet så handlar det om att lyckas hålla fart i båten hela vägen runt och undvika parkeringar i de smala sunden, speciellt lilla bält.

Startar från Kanalen redan på tisdagen. Med lugn ensamsegling och stopp i Stubbeköping anländer jag Svendborg på onsdag sen eftermiddag. Redan mer än hälften av alla båtar på plats. Svensken Göran Artman från Domsten brukar anordna lite svensk träff och så även i år. Hälften av de 14 svenskarna passar på att utbyta lite erfarenheter under kvällen. Redan nu ser vinden ut att vara extremt svag fredag och lördag. Vi hoppas på bättre utsikter.


Torsdagen blir lite fix med båt och säkerhetskontroll. Hinner också med 10 km löpning i de fina omgivningarna. Skepparmöte och invigning på kvällen med mat är nästa aktivitet. Inga nyheter men den traditionella moturs rundningen av Fyn verkar inte självklar. DMI meteorolog går igenom hela seglingen och gårdagens svaga vindar är om möjligt ännu svagare. Sedan presenteras att vi ska börja västerut, dvs medurs. Intressant utmaning, 400 m efter start kommer bron och det är många båtar som ska passera.


Fredagen börjar med stiltje och vackert väder. Första start är 10.00 med de minsta båtarna. De har ingen vind och 1-1,5 knop motström. Svårt läge där ankaret blir ett viktigt verktyg. Strömmen ska vända vid 13.00 och lite vind ska komma från öster, medvind. XAR startar 13.00. Många båtar från tidigare starter har inte kommit långt. Trångt och bökigt med spinnaker och frekventa gippar för att försöka hålla undan.

Tracking 13.00

Strömmen har vänt och vinden är kanske 1 m/s. Vi rör oss framåt mellan 1-2 knop. På 2 h lyckas jag komma lite drygt 3 NM och hänger med bra och ligger 2-3:a. Esben Snare leder.

Tracking 15.00

Nu blåser det ca 2-3 m/s ostligt. Fin spinnakergång med gassande sol. Hur bra som helst men svettigt med gippar och trimning. Så här fortsätter det i lugnt tempo. Klockan fem, fyra timmar efter start har jag lyckats avverka 10 NM av 134. Ser inte så lovande ut för målgång lördag förmiddag som vanligt.

Trevligt med en hel del båtar akterut, 1730.

Solnedgång och Helnäs ska rundas snart. Lite bättre tryck i seglen med upp till 7 knop fart och ostlig vind. Vinden ska ligga på ost -nordost och bli så stark som 6 m/s hela vägen upp till lilla bält. Med lite tur så kanske det stämmer och spinnakern bär hela vägen. En gipp i mörkret och sedan har jag fin fart på 7-9 knop norrut. De mackor jag gjorde på morgonen är slut, dags att äta middag.

Enkelt och snabbt och varar länge. Har kvar en ganska stor hög från atlanten seglingen 2013. Lite kaffe och allt känns väldigt bra.

Har lite svårt att ha koll på konkurrenterna. Esben Snare tror jag ligger lite före men de andra bakom. Båtar med AIS är bäst, de har jag bra koll på.
Halvvägs till Lilla Bält kollar jag på telefonen och mina misstankar stämmer. Esben Snare leder med några 100 m, jag ligger 2:a och XBox (X4.3) ligger 1 NM akterut. Sedan är det ett hopp till My Way och sedan en ännu större lucka till resten av båtarna i klassen. Fin skarp halvvind med fart mellan 7-9 knop.

Tracking 22.00

Seglar ständigt förbi mindre båtar. Känns bra förstås och jag ligger nog ganska långt framme totalt tänker jag. Detta stämmer visar trackingen.

Alla klasser 22.00. Danish Seascape II leder (Seascape 24

Med viss oro närmar jag mig lilla bält. Meteorologen spådde vindstilla hela natten och 0,5 knop medström. Mycket riktigt blev det som att köra in i en vägg. 7 knop blev 0,5 knop vilket var vad strömmen gav.

Tracking 23.30

Passerar första bron omkring 02.00. Med svårighet att styra när båten bara åker med strömmen så var det nervöst vid bropelarna. Var nära att krocka men klarade mig precis. Hade några fendertar redo i fall att.
Natten blev lång, först vid gryningen 06.00 passerades Fredericia. Dryg lilla bält detta år; dessa 10 NM tog 6,5 h. Esben Snare lyckade ta ett försprång på 2 NM här. XBox fastnade innan första bron. Vi fick varningar för att gå nära land i Lilla Bält då det kan vara motström. My Way låg precis bakom mig.


Fin morgonbild Lilla Bält 06.00


Tracking 06.00 lördag morgon

Fin morgon med nordostlig 2 m/s vind. Kryssar sakta österut med vindprognos mot nordlig vind senare. Försökte ta mig norrut för att möta vinden.  Med lite tur så skulle den nordliga vinden hålla hela vägen till Fyns hoved.
Strax efter 08.00 kom också den nordliga vinden på 3-4 m/s och code 0 kunde hissas. Snart nog kom farten också, 5-7 knop med kanon solsken. Med autopilot gick det bra att äta rejäl frukost med mackor och yoghurt, och kaffe. Förvånansvärt pigg och en tro på att kanske nå målet under lördags eftermiddagen. Äbelö passerades med god fart. Inne vid land låg en seascape på grund. Esben Snare har dragit ifrån lite när han fick den nordliga vinden tidigare. My way är en bra bit bak nu.

Tracking lördag 08.30

Första båt, Black Marlin en trimaran, närmar sig Fyns Hoved.

Trodde att 16 NM till Fyns hoved skulle klaras av innan lunch. Men ack vad fel jag hade. Vid 11 tiden efter en regnby kom solen igen och med den noll vind. Som tur var så bredde sig stiltjen ut i alla riktningar. Vid Fyns hoved skulle vinden återkomma från nordost upp till 7 m/s . Men vad hjälpte det. Blev ett par timmar med solsken och upprepade hissningar av spinnaker, svettigt.
Först vid 15.00 rundade jag Fyns Hoved. Då hade Esben Snare dragit ifrån rejält till 12 NM.

Tracking 15.00 lördag

Nu börjar det också bli uppenbart att många har brutit. Flera båtar kommer körande förbi i god fart. Xbox är en av dom.
När väl vinden kommer vid udden så går det undan, 1-2 knop medström och spinnaker med 6 m/s. Esben Snare är framme vid Stora Bält bron 16.30. Jag har närmat mig med 2 NM men det är fortfarande långt kvar.

Tracking lördag 18.00

Själv är jag framme vid bron 18.00, Fin 2,5 knop medström gör att jag susar förbi.
Nu känner man att målet är nära, igen börjar man hoppas på att vara framme innan lördagen är förbi. Men mer ska hända.…
Fin spinnakergång innan solen går ner vid 20.00.

Nu är jag inne på ballerina kex och kanelsnittar med starkt kaffe. Dags att ordna kraft inför spurten. På plottern börjar jag kolla hur det går för AIS båtar i Svendborg sund. Speciellt intresserar jag mig för Kuai, en Far East 31 från Stockholm. Han rundar en udde med 2 NM kvar till mål omkring 20.00. Jag återkommer till honom.

Tracking lördag 20.45

Kl 20.45 rundar Esben Snare samma udde. Kuai ligger fortfarande kvar.
Jag har nu ca 6 NM till samma punkt. Bra fart med spinnaker.
Thurö rev rundas strax innan 22.00. Då har Esben Snare lyckats ta sig nästan hela vägen till Svendborg i motströmmen och motvinden. Men med 600 meter kvar så parkerar han igen. Kl 22.45 rundar jag udden där vinden blir väldig svag och motströmmen ställer till det. Kuai ligger fortfarande kvar. Han lyckas inte få tillräckligt med fart för att komma framåt.  Måste ha känts frustrerande. Dock så skulle det inte bli så enkelt för min del heller. Det skulle ta ytterligare 3 h innan jag seglat dessa 2 NM.
Track på plottern

Trackingen på plottern visar hur dåligt denna kryss gick i motströmmen. Esben Snare gick i mål 23.00, han seglar fantastiskt bra. När jag väl var uppe vid Svendborgs hamn så trodde jag att det skulle gå att ta mig i mål med code 0. Men det blev lite väl öppet. Stora spinnakern var opackad och linor var inte förberedda. Kris, båten gick baklänges. Hissade hårdvindsspinnaker på chans att den verkligen blev kopplad rätt. Det blev fel på många ställen men jag lyckades skapa en ”vägg” som tog mig i mål 01.30 på söndagen. Var verkligen i sista stund och andraplatsen räddad. My Way lyckades komma riktigt nära och var bara 15 minuter efter. 8 båtar fullföljde i största klassen.
Hur märkligt det nu kan låta så var det full fokus denna lördag kväll. Situationen med motström och återkommande slag gjorde att det inte gick att vila. Märkligt med tanke på att jag då varit vaken i 40 h.
Hur gick det då för Kuai, jo han kom i mål 01.45 efter att varit 2 NM från mål sedan klockan åtta och han vann klassen med nästa båt 15 sekunder efter honom. Fantastiskt, vilken bragd att inte ge upp.
Ca 120 båtar fullföljde innan tidsgränsen 12.00 på söndag.
De flesta svenskarna fullföljde, Förutom Kaui första plats i keelboat medium så kom Peder Edman från MSS på andra plats i keelboats small (en Seascape 27).

Man funderar en stund på är det värt det, ska jag göra det igen? Svaret kommer ganska snabbt att självklart ska jag det. Det är kul och utmanande. Har anmält mig till 2018. Anmälning till 2018 (450 platser) såldes slut på 38 minuter, närmar sig Fastnet Race rekord på 4 minuter.

Seglarhälsningar
Rikard XAR

Translate »