Gerda Ulrika XI projekt

På denna sidor följer vi Jens Listrups projekt med sin nya Gerda-Ulrika XI, en Norlin 411

2021-Februari

Jag har seglat sedan jag var sju år och älskar livet till sjöss. Det senaste åren har jag seglat och meckat
en X3/4 ton som heter Gerda-Ulrika X. Varför då en ny båt kan man ju fråga sig? X ¾ ton är på många
sätt en perfekt båt för segling men för längre semesterturer så är den krävande med sin något
asketiska inredning. Jag har funderat mycket på vad en ny båt skall erbjuda. Snabb, snygg,
lätthanterlig och stor nog för att kunna ha en dusch och dörr till VC. En 40 fotare verkar vara en
lagom stor båt som både som kan uppfylla alla de kriterier jag satt upp.

Förutom segling har jag hobbyn att bygga och bygga om saker. Genom åren har jag på egen hand
byggt ett helt hus i Skanör, totalrenoverat en norsk fjällhytta, totalrenoverat första villa i Limhamn
samt de senaste åren tre lägenheter i Malmö till oss själva och våra döttrar. Det är något år kvar
innan yngsta dottern Nora skall flytta till sin första egna lägenhet så det ser ut att bli något av ett
byggvakuum de närmaste åren.

När min Blocket app plingade till för några veckor sedan så hittade jag projektet som kunde lösa
bristen på byggprojekt såväl som att uppfylla alla kriterier jag satt upp för vår nästa båt. Båttypen
heter Norlin 411 eller N-Yachts 41 som det norska konsortiet som beställde konstruktionen kallade
den för. Tio eller kanske elva båtar seglar sedan 1999, de flesta i Norge men en sägs ligga i
Barsebäckshamn. Beställaronsortiet bestod av tio norska seglarfamiljer bonde runt Oslosfjorden som
ville ha en snabbseglare med god volym och Peter Norlin ritade den och ett varv i Lysekil byggde
därefter båtarna. Efter några turer så såldes formar och rättigheterna till en svensk med drömmar
att sälja fler båtar. Det verkar inte ha gått så bra. Kanske dot-com-kraschen efter år 2000 punkterade
projektet. Hursomhelst så laminerades åtminstone ett skrov till som sen blev stående på varvet i
Lysekil tills konkursförvaltaren sålde båten vidare till Tranås, där den bodde tills jag tog över och
flyttade den till östra hamnplanen vid kanalen i februari.

Varför en Norlinbåt då? Redan som barn var Peter Norlin en av mina idoler. Mina föräldrars Scampi
bidrog säkert och Sylvia 2 (ex Stress och Gorm) som båda var ritade av Norlin. Vackra, rena och
snabba linjer var Peters signum. Min bror Peter och jag hade en Albin Express vid namn Miss X i
början av åttiotalet. 94 köpte jag en andra Express, Gerda-Ulrika, så Norlinbåtar är ju det vi har haft
flest av.

Att ha närmast fria händer att plocka ihop en hel båt tilltalar mig verkligen. Målsättningen är att
sjösätta henne våren 2022. Många självbyggare verkar lägga allt för många år på att pilla med
inredningssnickeri, men det tänker inte jag göra utan börjar med det som gör att båten går att segla
sommaren 2021. En stor del av strukturinredningen såsom huvudskott, Toamodul, akterhyttskott och
köksmodul är redan på plats och inredningsbygget kommer begränsas till det minsta nödvändiga.
Först på listan kommer installation roderlager och självlänsarna i sittbrunnen samt att bygga
roderbladet. Båten har ännu ingen köl så det behöver byggas kölplugg och beställas gjutning. Motorn
med s-drev och propeller är monterad men allt övrigt för att kunna köra den saknas .

Dagen efter att jag köpt båten hittade tipsade Rikard Roth om en kort radannons han sett på tyska X-
yachts hemsida om ett maströr till en X4.3. Jag inledde direkt dialogen med tyskarna och efter någon
veckas mailväxling så visade det sig att masten närmast exakt passar på min båt. Skillnaden i mastfot-
däck-röstjärnsgeometrin skiljer mindre än 50 mm jämfört en X4.3. I Samtalen med tysken så växte
omfånget på affären med varje mail vi utväxlade. Röret blev rör + spridare. Sen kom det till en
storsegelbom och Rod-rigg. Jag förhandlade benhårt och till slut så ingick det även ett närmast nytt
laminatstorsegel också:) Det enda som saknas är ett förstag, men det spelar liten roll då det ändå inte
hade haft rätt längd för min båt. Kontrakt utväxlades och båda parter var mycket nöjda, men kanske
var jag nog ändå lite mer nöjd än säljaren… Nu återstår bara att forsla hem den från Glücksburg.

Med alla mina hus- och lägenhetsprojekt har jag lärt mig att ha gott om tid för materialinköpen. Att
springa på en mast till ett buspris nästan direkt var ju maximal tur. Min favoritplats är Blocket där jag
har alltid har sök-botar som håller koll på det jag behöver och tids nog så brukar allt dyka upp.
Är du nyfiken på projektet så är det bara att komma och hälsa på östra hamnplan, Jens☺

Translate »