Under våren fördes många diskussioner med Vellinge kommun och hur projektet på östra sidan skulle kunna bli verklighet. Efter den förstudie som togs fram och som presenterades i våras var vi alla överens om att det var av största vikt att detta kunde genomföras.
Den viktiga frågan om finansiering och kostnadsfördelning pågick under våren och strax innan sommaren såg det mörkt ut. Det är trots allt en totalinvestering i storleksordningen 15-20 miljoner.
Vi har nu en sommarsäsong bakom oss med kommunen som arrendegivare på östra sidan och efter vissa inkörnings bekymmer och barnsjukdomar kan vi dra lärdom om hur vi kan göra mycket mer och bättre. Detta samtidigt som kommunen nu ser vikten av att vi kan erbjuda en attraktiv plats för våra husbilsgäster. Vi har nu också fått till en lösning där vi kan erbjuda husbilsplatser hela året och såklart fler under högsäsong.
Idag har vi ett arrendeförslag där vi helt i linje med det som tidigare presenterats en långsiktig och ekonomisk lösning och målsättningen har hela tiden varit att investering och drift skall vara självfinansierande.
Kommunen kommer att stå för hela ombyggnaden, spontning, kaj, muddring, ny hamnplan mm och FBK skall stå för de fasta installationer som är specifika till oss, båtkran med fundament, slip och spolplatta som finansieras genom ett lån från kommunen.
FBK kommer att äga och stå för de rörliga delarna, Roodberger vagn, vaggor, traktor mm. Detta sker genom att FBKs Hamnbolag köper in och driftar östra sidan.
Den budget vi arbetat med bygger på marknadsmässiga kostnader för båtlyft, hyra av vaggor, vinterplatser, båttvätt mm samt husbilshanteringen och vi kan då med viss försiktighet ha en självfinansierad östra hamnplan.
Mer om budget, siffror och detaljer kommer vi att presentera på höstmötet.
Om allt flyter på och att inget stöter på patrull kan arbetet på östra sidan dra igång hösten 25 för att vara klart våren 26
Vi planerar för att allt skall falla på plats men är också ödmjuka inför det faktum att saker, ting och politik kan påverka tidsplanen.
Framtidsgruppen och Styrelsen