Välj en sida

Första fredagen i juli varje år bjuder Lomma Båt Sällskap (LBS) in till two-handed segling i Öresund. I år var det dags för 2:a gången, förra gången så vann ju Leif med Seaquesten så det gällde att visa att vi andra från FBK också kan. Från FBK kom XAR (X-43) och Pirouette (Scanmar 33) till start.

 Som förra året seglade jag med min gode vän Stefan Persson.

Stefan njuter

 

 

 

 

 

 

                                                        Stefan njuter av stunden

 Banan är ca 95 Nm och kan seglas i båda riktningarna. Start åtföljs av Pinhättan, Svinbådan, Pitstop 3 h med öl & mat i Nivå. Därefter rundning Drogden, Höllviken fyren, Trindelrännan (under bron) och sedan i mål utanför Lomma.

 Med XAR´s ansenliga SRS tal på 1,40 kunde vi lugnt segla till Lomma på fredag morgon; starttiden var sen eftermiddag 16:17. Första båt startade redan 10.00 (en Accent), spännande jaktstart gäller alltså för seglingen. Totalt var 24 båtar anmälda i år. Efter två försök lyckades vi ta oss in i hamnen, vårt djup på 2,30 m ställer till det även i denna hamn. Men vilket fantastiskt väder, sol från helt blå himmel och en sydostlig vind på omkring 7 m/s. Efter lunch uppe i byn och lite vila var det vår tur att ge bege oss ut som sista kölbåt; Krackemut startade 23 minuter innan oss.

 Lugn spinnaker hela vägen genom Öresund med ett antal gippar. Redan strax innan Ven försvann Krackemut så att vi knappt såg henne. 200 m2 gennaker kunde vi helt enkelt inte matcha, vår spinnaker är på 132 m2. Undanvinden stod sig hela vägen till Svinbådan. Helsingborgs fredagsunderhållning med Jazz kunde avnjutas när vi passerade i kraftig medström. På den danska sidan kunde vi studera de andra båtarnas framfart, såg ut som om de kryssade i svag vind. Såg lovande ut om vinden bara håller i sig, dock lite oroande att Krackemut var så långt framför oss.

Mot Helsingborg

 

 

 

 

 

 

                                                        Mot Helsingborg

 Strömmen höll sig stark även vid Svinbådan (3 knop norrgående), efter rundning så får vi hålla 30 grader överhöjd vilket blev samma som en kryss. Ändå lyckades vi inte riktigt klara den yttersta gröna bojen som indikerar starten på seperationsleden. Nu gällde det att ta sig snabbt in till land och kryssa i strömlä. Fin vind mötte oss och vi kunde med bara ett par slag ta oss till Helsingör för att runda strax innan 2300. De som startade innan oss hade en annan vind som gjorde att de fick slå många fler gånger och gissningsvis var det inte lika mycket vind. Vinden stod sig även efter rundningen av Kronborg slott, lite släpp i skoten och 7 knop gjorde att vi snabbt kunde ta oss in för lite mat och öl i Nivå. De flesta båtar var kvar i Nivå hamn när vi kom in. Det såg bra ut för oss, vi hade tydligen seglat in en del på framförvarande båtar. Detta blev mer tydligt efter omstart strax efter 0300 då vi kunde se i stort sett hela fältet kryssande söderut i morgondiset. Svaga vindar gjorde det taktiskt svårt att avläsa var vinden skulle vara bäst. Ett gäng med Krackemut i spetsen höll sig en bit från land medan ett annat gäng höll sig nära land. Vi valde att hålla oss nära land. Detta visade sig vara helt rätt. När solen gick upp så blev vinden ganska svag därute medan vinden ökade från syd inne vid land. Vid Svanemöllen träffade vi på den andra båten från Kanalen, Pirouette med Joakim. Vinden var ganska stabil för att sedan öka till 7 m/s vid Drogden. Vilken morgon och vilken fantastisk kryss vi fick uppleva längs den danska sidan. Kanske har Stefan en annan uppfattning efter mer än 100 slag…

Vi kunde plocka båt efter båt för att vara ifatt vad vi trodde var den ledande båten precis vid Drogden, X119 Carmen. Denna kunde vi sedan passera på den korta kryssen till Höllviken Fyren. Första båt ja, inte helt korrekt. Blixten en M20 med SRS tal 1,88 körde förbi oss redan vid Helsingborg och sedan hade vi inte sett till den. Nu ska det sägas att den fick starta flera timmar innan de egentligen skulle startat så att de skulle komma in någorlunda samtidigt med oss andra i Nivå.

 Med ett slag kunde vi runda Höllviken fyren och sätta Spinnaker, en härlig känsla när vi tittade bakåt. Segel överallt men inga framför oss. Men vid Höllviken fyren fick vi en liten chock, en till båt dök upp söderifrån. Först trodde vi inte att den var med i seglingen, men när de satte spinnaker och att det var 2 i besättningen så fick vi titta i deltagarlistan igen; jo det var Dehler 29:an Lova som hade av någon outgrundlig anledning seglat söder om vindmöllorna.

 Vid Trindelrännan tog vi ner spinnaker och föreberedde oss inför sista benet i mål, en fin bidevind med vind från SSO och lite byig frånlandsvind upp till 7 m/s. Strax innan vi var framme ringde vi och förvarnade om att det snart var målgång. Nu fick vi klarhet i att det inte fanns några båtar som gått i mål förutom Blixten. Kanon, detta ser bra ut. Undrar om vi kommer att ta Blixten också. Det visade sig att det hade vi; med 15 minuters marginal. Som 3:e båt kom Carmen i mål 20 minuter efter oss.

 Vilken suverän segling. Vi hoppas på att fler från FBK vill upptäcka denna segling som ger mycket seglingsglädje med garanterat vackert väder. I varje fall om man ser på de två åren som seglingen hållits. Vad innebär det då att segla two-handed, förutom att man bara är två ombord förstås. Man kan inte komma ifrån att det kan vara jobbigt men det är helt beroende på hur mycket man pressar båten och hur mycket segel man använder. Det finns de som tar det väldigt lugnt och seglar på i sakta mak. Sedan finns det de som ska upp med så mycket segel som möjligt och bytar i tid och otid. Då blir man snabbt trött. Jag gillar konceptet för att man är helt i händerna på varandra och att samarbetet måste fungera. Om inte så går det snabbt åt pipan. En annan positiv del är att det blir gott om plats ombord, både uppe och nere i båten, dessutom måste man inte bunkra upp med så mycket mat. Betänk att en full racingbesättning på en X-43 är upp till 10 personer. Kan man segla båten bra ändå kan man fråga sig. Svaret är ett absolut ja, segelytan anpassas och trimmas för att få balans i båten med mindre vikt på kanten. Slutligen så går det bra mycket snabbare att planera träning och kappsegling med två personer än med 10 personer.

 På kvällen visar LBS vilken fin klubb man är och bjuder på grillfest med både det ena och andra. Detta ska man inte missa.

 Stort tack till LBS, vi kommer tillbaks nästa år. Bra om ni muddrade så att vi slipper ta sats…

 Slutresultatet blev som följer.

Placering Båt Typ Uträknad tid
1 XAR X-43 22:29:29
2 Blixten M20 22:44:53
3 Carmen X-119 22:50:07
4 Maria First 35 22:52:14
5 Krackemut Kracer 40r 23:05:43
6 Lova Dehler 29 23:05:45
7 Findus X-99 23:08:48
8 Olaseglasskola.se JOD 35 23:09:13
9 Lust Cayenne 23:28:51
10 Chrichan Drabant 35 23:34:30
11 Sexan Omega 42 23:37:26
12 First i Gislöv First 34.7 23:40:55
13 Myggan J80 23:45:51
14 Josefina Contrast 362 1d 0:17:38
15 Pirouette Scanmar 33 1d 0:49:23
16 MINX Express 1d 0:59:40
17 Idun Conqubin 38 1d 4:57:20
18 Julia J80 1d 5:02:35
  Malla Minitransat 6.50 DNS
  Lova Accent DNF
  Absolut Albin 78 DNF
  Salt Scampi DNF
  Linnea Beason 31 DNF
  Miss Elga Dehler 34 DNF

 Vid PennanRikard Roth
Rikard XAR

Translate »